یزد ادیو

یزد ادیو

Yazdedu
یزد ادیو

یزد ادیو

Yazdedu

بررسی و شناخت کامل استان یزد

بررسی و شناخت کامل استان یزد

واژه یزد، نامی است باستانی که ریشه در (یَشت Yast) یا (یَزت Yazt) و (یَسن Yasn) دارد، با مفاهیمی چون ستایش نیایش پرستش ایزد و یکی از فصول پنجگانه اوستا هم به یکی از این نامها یعنی یَشت خوانده شده است


مشخصات فایل
تعداد صفحات96
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیجغرافیا

توضیحات کامل

بررسی و شناخت کامل استان یزد

 

استان یزد

استان یزد با مساحت 131551 کیلومتر مربع، در قسمت مرکزی فلات ایران قرار دارد و به وسیله استانهای اصفهان، فارس، خراسان (شمالی، رضوی، جنوبی) سمنان و کرمان احاطه شده است. طبق آخرین تقسیمات کشوری در سال 1380 این استان دارای 10 شهرستان، 21شهر، 19 بخش و 51 دهستان می باشد که جمعیتی بالغ بر 900،000 نفر را در خود جای داده است.استان یزد از نظر پستی و بلندی دارای تنوع است و ارتفاع نقاط مختلف آن از سطح دریای آزاد متفاوت و از حدود 850 در اطراف کویر (ریگ زرین) تا 4075 متر (شیرکوه) تغییر می کند. این استان کویری از نظر آب و هوایی در کوهستان شیر کوه معتدل و در دیگر نواحی گرم و خشک است.
 
از نظر بافت اجتماعی آنچه در این استان جلب نظر می کند همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و زردشتیان در کنار یکدیگر می باشد.یزد شهری مقدس و آفریننده خوبی هاست که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشانترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده و یزد اولین شهر خشتی جهان نیز محسوب میگردد. تاکنون بالغ بر 6700 اثر تاریخی شناسایی و بیش از 1017 اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از جمله مراکز مذهبی شهر یزد می توان به امامزاده جعفر، امامزاده سید محمد جعفر، شاهزاده فاضل، سید رکن الدین، آرامگاه شهید صدوقی (مسجد روضه محمدیه) و قبور مطهر شهدا (خلدبرین) اشاره نمود.یکی دیگر از ویژگیهای شهر یزد وجود مراکز علمی همچون دانشگاهها و حوزه علمیه با قدمت چندین ساله آن می باشد. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد اسلامی که هر ساله پذیرای خیل کثیری از جوانان سراسر کشور می باشد.
 
 
کلمات کلیدی:

فرهنگ مردم

جغرافیای یزد

آثار تاریخی

صنایع دستی

 
 
 

وجه تسمیه یزد

واژه یزد، نامی است باستانی که ریشه در (یَشت Yast) یا (یَزت Yazt) و (یَسن Yasn) دارد، با مفاهیمی چون ستایش- نیایش- پرستش- ایزد و ...یکی از فصول پنجگانه اوستا هم به یکی از این نامها یعنی یَشت خوانده شده است.اما این که کدامیک از عوامل انسانی، محیطی و جغرافیایی بیشتر در نامگذاری آبادیها و شهرها تأثیر داشته، به نظر می رسد عامل انسانی و قومی نخستین و بیشترین تأثیر را برجای نهاده است. شواهد تاریخی نشان می دهد، قومی که در یک سرزمین خالی از سکنه ساکن می شده، نام قوم خود یا رئیس خود یا نام محل سکونت پیشین خودرا بر آن نهاده است، نژاد آریا از همین نمونه است.
 
 ظرافتی که در انتخاب این نامها با مفاهیم متعالی وجود دارد- به ویژه در مورد اماکن – از نخستین جاذبه های فرهنگی است که زندگی یک ملّت به آن قوام می یابد و چنین است یزد و آبادیهای آن استان. عبدالحسین آیتی در ((آتشکده یزدان)) روایتی را باز گفته است که گویا شهر باستانی یزد را ((ایساتیس)) می نامیده اند.کَثَه هم نام دیگری است که بر این ناحیه داده شده بود. شاید مخفّف (کَث یا کَسنویه) باشد. نوشته اند که در زمان اسکندر یزد را ((کَثه)) می نامیدند و آن اولین عمارت و آبادی یزد بودو به زندان ذوالقرنین یا زندان اسکندر شهرت داشت. اما یزد آخرین نامی است که به ما رسیده که در دوره ساسانیان آن را ((یزدان)) یا ((یزتان)) می گفتندو این واژه ای است که ریشۀ مقدس دینی دارد...))
 
 
 
 
فهرست مطالب
دیباچه 2

فصل اول/ وجه تسمیه یزد 4

فصل دوم/ فرهنگ مردم 6

فصل سوم/ جغرافیای یزد 12

فصل چهارم/ فهرست کلی آثار تاریخی 27

فصل پنجم/ صنایع دستی و شیرینیهای یزد 46

فصل ششم/ شهرستانهای استان یزد 55

فرضیه 80
پیشنهاد 82
منابع 96
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود تحقیق درباره مسجد جامع یزد

تحقیق درباره مسجد جامع یزد

تحقیق در مورد مسجد جامع یزدتحقیق مسجد جامع یزدتحقیق و بررسی مسجد جامع یزددانلود تحقیق در مورد مسجد جامع یزد 31 صدانلود تحقیق مسجد جامع یزد 31 صمسجد جامع یزدمسجد جامع یزد 31 ص

دانلود تحقیق درباره مسجد جامع یزد

تحقیق در مورد مسجد جامع یزد
تحقیق مسجد جامع یزدتحقیق و بررسی مسجد جامع یزد
دانلود تحقیق در مورد مسجد جامع یزد 
دانلود تحقیق مسجد جامع یزد 31 صمسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32

توضیحات :

تحقیق درباره مسجد جامع یزد در 32 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

پیشگفتار

مسجد جامع یزد بسان نگین درخشنده‌ای در دل کویر است. شیوة معماری ، قوسهای دلنشین ، گلدسته های باوقار و زیبا، نقوش ناب و مجرد، این مسجد را به یکی از چند مسجد ممتاز و نمونه ایران تبدیل کرده است.

معماری منحصر به فرد ، نقش مایه های ممتاز خلق شده در بستر کاشی و آجر از نظر طرح و نقش ،‌ترکیب و نحوه اجرا در سطح عالی و هنرمندانه است . زیبایی و سادگی نقوش، نحوه نقش اندازی و… از موارد مهم در بررسی مسجد جامع یزد است.

مسجد جامع یزد با توجه به این که یکی از مساجد نادری است که آثار هنری چند سده را از دوره های مختلف ، ایلخانی ، تیموری، صفوی، قاجاریه و حتی دوره های بعدی در خود جای داده است ،‌از نظر مقایسه ارزشهای هنری دوره های مختلف باهمدیگر بسیار مورد اهمیت است.

در این تحقیق که به صورت کتابخانه ای انجام شده سعی بر این است تا اطلاعات کاملی از نحوه معماری،‌آثار کتیبه ای و نقش مایه ای در این مسجد مورد بررسی قرار بگیرد.

 

فصل اول :

تاریخچه و معماری مسجد جامع کبیر یزد

این بنا در میانه شهر یزد واقع گردیده و یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد ایران است که در دورة‌ایلخانی بنا گردیده و در دوره های بعد گسترش یافته و تعمیر،‌تزئین و تجدید گردیده است ؛ به صورتی که امروزه می توان بخش های مختلف ایلخانی، تیموری،‌صفوی، قاجاریه و تعمیرات دورة‌اخیر را باز شناخت.

پاره ای عقیده دارند که در دوران پیش از اسلام، این مکان آتشکده از دورة ساسانی برپا بوده که تا دوران بعد از اسلام نیز دوام داشته است. اما دلایل کافی برای اثبات این مدعا در دست نیست. اما این مطلب مسلم است که مکان مسجد جامع، در مقابل دروازة شهرستان یا دروازة شهر دوران پیش از اسلام است،‌و اولین مسجد جامع در این مکان ساخته شده است و از آنجایی که مسجد جامع در هر شهر بیش از یکی نمی تواند باشد،‌ تمام ساخت و سازها در جهت گسترش فضای مسجد جامع شهر در طول تاریخ در همین مکان اتفاق افتاده است.

بنای کنونی مسجد با وسعتی حدود 10000 متر مربع مشتمل بر سر در ورودی و جلوخان ،‌صحن وسیع رواقهای جانبی صحن، ایوان،‌گنبد خانه و شبستانهای طرفین آن،‌شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزئینات غنی و زیبا و کتیبه ها و سنگ نوشته های تاریخی و غیر تاریخی است.

مسجد دارای 7مدخل ورودی از جهات مختلف است. ورودی اصلی ، ‌در میانه ضلع شرقی واقع گردیده و متشکل از فضای جلوخان ، سردری زیبا و رفیع با مناره های مرتفع و زیبا و کتیبه های تاریخی است. سردر مزبور به جهت آسیب های وارده، خاصه بر پوششهای تزئینی آن، بازسازی شده است. بنای سردر مربوط به دورة اول ساختمانی ،‌همزمان با ایوان و گنبدخانه است که در دورة‌ تیموری کاشیکاری و کتیبه هایی بر روی آن نصب شده و در دوره صفوی، دو منارة رفیع بر بالای آن ساخته شده و در دورة‌اخیر نیز مناره ها و پوشش تزیینی آن تجدید یافته است . سر در مزبور از ارتفاع زیاد و پنهای نسبتا کمی برخوردار است (نسبت 1 به 3)

کتیبه های تاریخی مذکور،‌ در زیر مقرنس کاری طاق سردر و بر اطراف درگاه نگاشته شده است. کتیبه ی اول،‌در شش شمسه از کاشی معرق به خط نسخ و مورخ 891 ه.ق نوشته شده و متضمن ابیاتی است . کتیبه های دیگری با مضامین دینی و کتیبه هایی از دوران اخیر بر این سر در نگاشته شده است. در چوبی دو لنگه و منبت مسجد قدیمی است.

بر جنوبی سردر، دو ستون مرمرین به بلندی 125 و محیط حدود 155 سانتی متر با فاصله ای از هم نشانده و بر سطوح آنها نقوش و ابیاتی کنده کاری کرده‌اند.[1] با توجه به منابع تاریخی و روایت های پیرامون محل، احتمالاً این ستونهای کوچک به عنوان شمعدان مورد استفاده بوده‌اند . رو به روی ستونها، حوضی هشت ضلعی و نسبتاً بزرگ قرار دارد. بناهای اطراف جلوخان، مربوط به دورة‌ قاجاریه و بعد از آن است. سردر مذکور از طریق کریاسی چهار ضلعی که جزئی از شبستان شرقی مسجد است. وارد صحن وسیع مسجد می شود. صحن به ابعاد 20*53 متر درسه ضلع با رواقهای دورة‌قاجاریه و در ضلع جنوبی با ایوان بزرگ و قدیمی بنا محسوب می شود. در وسط صحن سکوی کم ارتفاعی به طول و عرض 15*35 متر ساخته شده که در ایام تابستان بر روی آن نماز می گذارند . در قسمت شرقی صحن، نزدیک دهلیز ورودی،‌محوطه ای به ابعاد 5/2*3 متر با دیواره آجر چینی مشبک جدا شده که از قدیم الایام به نام قرائت خانه موسوم بوده و آن را محل اعتکاف دانسته‌اند. در جهت قبله این محوطه، محرابی از کاشی مسدس به ابعاد 50*64 سانتی متر تعبیه کرده اند که بر روی آن اسامی «الله» ، «محمد» ، «علی» ، «حسن» ، «حسین» و سال 890 ه.ق نقر شده است. بر طبق روایت منابع تاریخی و شواهدی که در نمای ایوان باقی مانده، نمای صحن مسجد با کتیبه قرآنی و کاشی مزین بوده است . در این صحن همچنین پایانی قدیمی با 74 پله موجود است.[2]

ایوان و گنبد خانه که قدیمی ترین بخش مسجد راتشکیل می دهند،‌در ضلع جنوبی واقع گردیده و طرفین آنها رواق و شبستانهایی قرار گرفته است. قطر دهنه‌ی داخلی ایوان حدود 8 و عمق آن 13 متر است و در اضلاع شرقی و غربی آن،‌غرفه ها ،‌شاه نشین ها و دهلیزهایی ساخته شده است. این ایوان با ارتفاع زیاد دارای پوشش ضربی است. ارتفاع ایوان با ستونچه های گردی که بلندی آنها گاه صد برابر قطر آنهاست بیشتر نشان داده می شود. نمای خارجی و داخلی ایوان ،‌مزین به کاشیکاری زیبا و کتیبه هایی بر کاشی معرق است.

بخشهای دیگر ایوان با کاشی و آجر و کتیبه هایی تزئین شده است. شاه نشین‌ها و دالان های متصل به ایوان نیز دارای تزئنیات گچ کاری هستند. ایوان مذکور از طریق درگاه بزرگی به فضای گنبد خانه راه پیدا می کند. در دو طرفین این درگاه از جانب ایوان،‌راه پله ها و ورودی هایی قرار دارد که به غلام گردش .

وغرفه های فوقانی گنبد خانه و ایوان راه پیدا می کند. گنبد خانه به ابعاد تقریبی 14*14 متر و از جهات مختلف، درگاه هایی به ایوان، رواق ها و شبستانها دارد. سطوح داخلی گنبد خانه با ایجاد غلام گردش و غرفه هایی به صورت دو طبقه درآمده است و از بالای طبقه‌ی دوم، با ایجاد ترنبه هایی در گوشه ها،‌سطح مربع را به کثیر الاضلاع تبدیل کرده و گنبد را بر آن برپا داشته‌اند.

 


[1] - آن مقدار شعر که خوانده شد چنین است:

سنگ رست راست

آسمان می خواست گر سنگت کند لختی براش (؟)

تا نهد بر خاتم….. (ریخته) چون نگین گفت متین

گر نهد صد سال بر دیوار سر

در نیفتد کاهی از… این حصن متین

سنگ دست چپ

آستان فرسای عرصة حرمت جهان افروز… (بقیه‌اش ریخته)

[2] - در صحن مسجد دو پایاب وجود دارد که یکی آب زارچ و از دیگری آب محمود آباد (مردوا) می گذشته و اکنون خشک شده است.

و...

 

فهرست مطالب :

پیشگفتار

فصل اول: تاریخچه و معماری مسجد جامع کبیر یزد

فصل دوم: نقش مایه های نوشتاری مسجد جامع یزد

فصل سوم: کاربرد خط در معماری اسلامی

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نقش مایه های نوشتاری در معماری اسلامی

فصل پنجم: شکل انتزاعی حروف در انتقال یک مفهوم در مسجد جامع یزد

فهرست منابع و مآخذ

 

دانلود تحقیق درباره مسجد جامع یزد

دانلود پاورپوینت درباره معرفی یزد

پاورپوینت درباره معرفی یزد

پاورپوینت آداب و رسوم مردم اسلاید درباره لباسهای محلی یزد اسلاید کامل درباره یزد پاورپوینت کلاسی درباره یزد پاورپوینت همراه با عکس یزد تحقیق کامل درباره یزد اسلاید کلاسی درباره یزد پاورپوینت درباره یزد اسلاید درباره آداب و رسوم یزد جاذبه های گردشکری یزد آداب محرم در یزد اسلاید درباره رسم و رسوم شهرهای ایران اسلاید درباره شهر و استان یزد

دانلود پاورپوینت درباره معرفی یزد

پاورپوینت آداب و رسوم مردم
اسلاید درباره لباسهای محلی یزد
اسلاید کامل درباره یزد 
پاورپوینت کلاسی درباره یزد
پاورپوینت همراه با عکس یزد 
تحقیق کامل درباره یزد 
اسلاید کلاسی درباره یزد
پاورپوینت درباره یزد 
اسلاید درباره آداب و رسوم یزد 
جاذبه های گردشکری یزد 
آداب محرم در یزد 
اسلاید درباره رسم و رسوم شهرهای ایران
دسته بندی فایل های لایه باز و PSD
فرمت فایل zip
حجم فایل 10906 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 213

پاورپوینت درباره معرفی یزد

دارای 213 اسلاید و صفحه

فرمت فایل :pptx

دارای 213 صفحه

اکثر موضاعات همراه با عکس آن مطلب آمده است

فهرست مطالب :

اطلاعات جغرافیایی استان یزد

تقسیمات کشوری استان یزد

شهرستان‌های استان یزد

جمعیت استان یزد

آب و هوا و طبیعت یزد

کوههای مهم یزد

رودخانه‌های مهم یزد

جغرافیای تاریخی و طبیعی استان یزد

اقوام و زبان

غذاهای سنتی یزدی
جاذبه های شهر یزد

آداب و رسوم مردم یزد

نگاهی به آداب و رسوم یزد در ماه محرم
آداب و رسوم مردم یزد در ماه رمضان

معرفی سوغات و صنایع دستی یزد

لباس محلی یزد

**اکثر مطالب بالا با عکس آن و همراه با مثال موضوع آمده است

دانلود پاورپوینت درباره معرفی یزد

دانلود تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد

تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد

تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد تحقیق درباره مساجد یزد تحقیق مساجد ایران فایل ورد مساجد ایران تحقیق مساجد

دانلود تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد

تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد 
تحقیق درباره مساجد یزد تحقیق مساجد ایران
فایل ورد مساجد ایران
تحقیق مساجد
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39

توضیحات :

تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد در 88 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

پیشگفتار

مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات ونقوش مسجد جامع یزد جمع گرد آوری شده و سعی برآن بوده تا جایی که متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذکر توضیحاتی راجع به مصالح و کتیبه ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شکل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می خورد ولی خالی از لطف نبود که به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است که دارای بافت سنتی دست نخورده ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالابه تأ سیس بناها همت گمارده اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هنر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملکوتی شویم از داخل مقرنها عبور کنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته ها گذشته م مناره ها را دور بزنیم تا شاید تفحه ای از روح و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر کند و جانی تازه به ما ببخشد.

دیدن و مشاهده کردن این گونه هنر های تاریخی که از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتکار.

 

مقدمه

هنر جو هره ای است که از ذرات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نماده شده است. به همین علت جلوه های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط وکتابت ، پارچه بافی، قالی وگلیم بافی، فلزکاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتکار را پدید آورده است.

یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای کار و ازهنگام بکارگیری آجر که ازمصالح اولیه احداث بنا به شمار می رفته زیبا ترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوششی گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس ها و طاقنما ها خلق کرده است و در روند تکاملی آن با گره چینی، گل اندازی، گره سازی وآجر کاری خفته و رفته، شاهکار های بی نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را که در دنیا بی نظیر می باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره گیری از فتونی نظیر منبت، مشبک، معرق، کنده کاری، خاتم سازی ونقاشی روی چوب، اعجاز باور نکردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از کاشیهایی یک رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شکلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه کرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار کرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیبابیها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امکان پذیر نبود، چراکه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف درطول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به کار رفته در احداث چنین اماکنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادیو اغراض مادی، بلکه بر مبنای کشش و علاقه ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مکاتب الهی بروز کرده است. چه بسا مردمی که با مشکلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نکرده اند.

بناهای رفیع و با شکوهی که در طول تاریخ برای معابد، مساجد وکلیساها،‌سر برافراشته اند، با یک پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.

در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی که اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ کجای عالم دیده نمی شود، بر جسته ترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای مانده است،‌ اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به کشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مکتوب و میراث فرهنگی مسلمین که دستخوش غارت و آتش سوزی در کتابخانه های مهم جهان اسلام شده است، ما را ا زگنجینه های مهمی محروم کرده است،‌ با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچه ای است برای شناخت عظمت معماری به کار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن که در معماری و کاشیکاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شکل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده اند،‌ و فضایی به وجود آورده است که انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.

 

« مسجد » در معماری ایران.

در هنر و معماری ایرانی و به ویژه معماری مساجد با دو پدیده شکل و محتوایا عینیت و ذهنیت - و در یک کلام قالب و روح مواجهیم.

هنر معماری دارای سه جنبه است یکی جایگاه اثر در شهر یا معماری شهری ، طراحی خود بنا یا حجم اثر، و در نهایت هنر های وابسته به معماری که شامل مواردی چون نور ورنگ و نقش است، می گردد که این اخیر با آنکه نقشی محوری در آنچه که معماری ایرانی نا مید ه می شود دارد، اما در دوره های پسین ، این شیوه یا مهجور گشته یا نقشی حاشیه یی یافته است. حال آنکه چنین ظرفیتی را دارد که فضا سازی کند و بدون اینکه ترکیب احجام نامتجانس ضرورت یابد، فضاهای دلخواه را ایجاد نماید.

انسان- و به تبع او اثر هنری- موجودیت نمی یابد، مگر آنکه قالب و روحی داشته باشد. قالب و روح دو وجه متفک یا همراه و ترکیبی نیستند، بلکه وجوهی محشور و عجیبند که هیچ کدام بدون دیگری موجودیت و معنا نمی یابد. نه هر قالبی محمل هر روحی است و نه روحی تاب نشستن بر هر قالبی را دارد. این دو تنها با یکدیگر موجودیت می یابد و رشد می کنند و مرتبت وجود می یابند.

درهنر معماری، اثر و روح حاکم بر جابجایی آن از یکدیگر منفک نیستندو نمی توانند که باشند. نمی توان فضایی را تخیل نمود، بدون آنکه صورت و شمایلی برایش قائل گشت و به همین عنوان نمی توان صورت و شمایلی تصور نمود و مصالح آن را در نظر نداشت- روح فراخ در همنشین با قالب تنگ همچون انیسش خرد و تحقیر می گردد یا قالب شکسته بر می دارد. قالب فراخ نیز ذلیل روح خرد شده، ویرانه می شود. این دو تنها بار شد متناسب و همپای یکدیگر، کارا و زیبنده می گردند. درفضا سازی ایرانی علاوه بر ترکیب یا انتزاع حجمی، از نقوش و رنگ و نور پردازی هم، به منظور القای انتزاع یا ترکیب فضایی استفاده شایان و قابل توجهی می شود به این معنا که در یک معنا که در یک فضای راسته، شکست نور یا تفرق نقوش، قطعه ای را مجرء یا گسسته می نمایاند و بالعکس بدین لحاظ شناخت نقوش و در رأس آن گره بنایی، در فضا سازی ایرانی نقشی مؤثر و ناگزیر دارد.

موضوع قالب و روح در بیان هنری و فضا سازی معماری، نه ماجرای راکب و مرکب که بحث وجود و موجودیت است. تذهیب کاران در طراحی، اشکالی را می آفرینند که « مداخل» نام دارد و آن صورت اشکالی است که « روالت» به هنگام نقشپردازی خود بخود « بوم آلت» را نیز مد نظر دارد. و هیچ یک از آلتهای « رو» و « بوم» بدون دیگری موجودیت نمی یابند. اما هر مداخلی مناسب هر زمینه ای نیست. به این معنا که تیزی و پخی یا راستگی و تقوس نقش مداخل را، نه اراده نتشبند که منظور نظر او، یعنی مکانت و فضا سازی نقش است که تعیین می کند. هرچند که رنگ و نور نیز در این نقوش تأثیر ناگزیر و بسزا دارند، مداخل نهایتاً در پیچیده ترین و رفیع ترین مرتبت خود به گره بنایی مبدل می شود. گره درمسیر تحول خود از مداخل تا گره و از گره تا « گره در گره » و حتی « شاه گره » تا آنجا پیش می رود که به شطرنج معماران معروف می گرد. اما در این عرصه همچنان انعطاف و قالب خود را به صور وطرق مختلف حفظ می نماید و به گره کند وتند و شل و در مواضعی دستگردان مبدل می شود که به انضمام رنگ، قوالبی هم شأن و محشور با روح حاکم بر فضا سازی است.

معرفت حاکم بر هر اثر معماری یا شهری، نقشی بنیادین درتحول شخصیت و ادراک حیثیت آن اثر در طول زمان و همچنین در احساس مخاطبان ایفا می نماید. نقوش در فضا سازی نقشی تعیین کننده دارند. فضا سازی مناسب، با مجموعه تمهیدات مندرج در آن رمز ماندگاری و موجب جاودانگی این آثار در طول حیات بشری گردیده است.

کاربرد نقوش درحیثیت خارجی و فضا سازی درونی هر اثر معماری، مؤثر و بلکه تعیین کننده است. گره بنایی درمیان نقوش ایرانی جایگاهی رفیع و بی مانند دارد، تا آنجا شاید نقش دیگری همچون گره درفضا سازی معماری ایرانی عمومیت نیافته و دخیل نگشته است.

و...

 

فهرست مطالب :

پیشگفتار

مقدمه

« مسجد » در معماری ایران.

عملکرد های مساجد مختلف

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد:

مسجد جامع

مسجد جامع یزد

مسجد میر چقماق

مسجد فرط

مسجد ریگ

مسجد شاه طهماسب

مسجد و مصلی عتیق

مسجد چهل محراب

مسجد خواجه ابوالمعالی [1]

مسجد ساباط

مسجد جامع بندر آباد [2]

 


[1] Abolmaali

[2] Bandarabad

دانلود تحقیق در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد

دانلود تحقیق بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد

تحقیق بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد

تحقیق با موضوع بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد 59صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود تحقیق بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد

تحقیق با موضوع بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 62 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 59

توضیحات:

 

تحقیق با موضوع بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در  دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد
59صفحه قالب ورد قابل ویرایش

تحقیق با موضوع بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در  دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد

59صفحه قالب ورد قابل ویرایش

 

بخشی ازمتن:

خلاصه 

اختلالات خلق دربرگیرنده گروه بزرگی از اختلالات روانی هستند که حالات خلقی پاتولوژیک

( خلق بالاتر و پایین تر از حد طبیعی)، اعمال نباتی وابسته به آنها و دیگر اختلالات روان حرکتی تصویر بالینی اصلی آنها را تشکیل می دهد. در این بین انواع افسردگی اختلالات خلق، خصوصا افسردگی اساسی، گروه بزرگی را شامل می شوند که ممکن است به صورت اپیزودهای منفرد و یا اپیزودهای راجعه متظاهر شوند. بیمارانی که خلق افسرده دارند با کاهش انرژی و علاقه به کار، اشکال در تمرکز، بی اشتهایی، احساس بی ارزشی یا گناه و افکار مرگ و خودکشی مواجه 

می شوند که این امر باعث اضمحلال بخش عمده ای از قوای فکری و نیروی کارآمد جامعه 

می گردد. 

بررسی دانش آموزان به لحاظ اهمیت آن از نظر بنیادی و کاربردی مورد توجه بسیاری از روانشناسان، مشاوران و علمای تعلیم و تربیت و متخصصان بهداشت روانی و سایر افرادی که به نحوی با دانش آموزان سروکار دارند قرار گرفته است. با توجه به اینکه وضعیت روحی- روانی دانش آموزان امر مهمی در وضعیت تحصیلی آنان به شمار می آید به غایت یافته های این تحقیق می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات وابسته به تحصیل درمراکز آموزشی واقع گردد.

هدف از اجرای این تحقیق تعیین میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد و مقایسه آن با دانش آموزان سایر دبیرستانها می باشد. در این تحقیق 131

 دانش آموز سال سوم دبیرستان دخترانه و پسرانه تیزهوشان( گروه مورد) و 143 دانش آموز سال سوم دبیرستانهای دخترانه فاطمه مشکاه و پسرانه کیخسروی ( گروه شاهد) انتخاب شدند. در مجموع 274 دانش آموز به وسیله آزمون Beck مورد ارزیابی قرار گرفتند. 

از میان 131 نفر گروه مورد 75 نفر(3/57%) و از میان 143 نفر گروه شاهد 77 نفر (9/53%) دچار افسردگی متوسط و شدید بودند که این اختلاف به وسیله chi-square آزمون گردید و با p-value = 0.932 این ارتباط معنی دار نشد یعنی از نظر شیوع افسردگی بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد. با بررسی میزان افسردگی بر حسب جنس، بعد خانوار، وضعیت مالی، شغل مادر و وضعیت زندگی با والدین نیز رابطه آماری معنی داری بین دو گروه بدست نیامد. این بدان معنی است که ما با این تعداد نمونه نتوانستیم ارتباطی از این حیث بین دو گروه مورد مطالعه مشاهده کنیم و دو گروه از نظر شیوع افسردگی تفاوتی ندارند.

فهرست برخی ازمطالب:

خلاصه 

 

مقدمه :

کلیات 

اختلالات خلقی

 

افسردگی(Depression)

 

جدول الف. معیارهای حمله افسردگی عمده

اپیدمیولوژی افسردگی 

 

جنس

وضعیت تاهل 

 

ملاحظات اجتماعی و فرهنگی 

بیماریهای جسمی 

 

اتیولوژی افسردگی 

1. عوامل ژنتیک:

 

2. عوامل بیولوژیک:

3. عوامل روانی- اجتماعی:

 

علائم و نشانه های بالینی 

علائم افسردگی در کودکان:

 

سیر و پیش آگهی افسردگی:

درمان افسردگی:

 

روش های درمانی مشتملند بر:

تست افسردگی بک (Beck)

 

دانلود تحقیق بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد