یزد ادیو

یزد ادیو

Yazdedu
یزد ادیو

یزد ادیو

Yazdedu

دانلود استان شناسی و موقعیت جغرافیایی استان یزد

استان شناسی و موقعیت جغرافیایی استان یزد

دانلود فایل پی دی اف در مورد موقعیت جغرافیایی، صنایع دستی و استان یزد

دانلود استان شناسی و موقعیت جغرافیایی استان یزد

استان یزد
یزد
جاذبه های طبیعی استان یزد
موقعیت جغرافیایی استان یزد
جغرافیای تاریخی استان یزد
صنایع دستی استان یزد
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل pdf
حجم فایل 252 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15

دانلود فایل پی دی اف در مورد موقعیت جغرافیایی، صنایع دستی و استان یزد

دانلود استان شناسی و موقعیت جغرافیایی استان یزد

دانلود گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد

گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد

گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد در 75 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد

گزارش کاراموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد
کاراموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد
کارورزی نساجی در کارخانه نقشین یزد
دانلود گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد
نساجی در کارخانه نقشین یزد
نساجی 
کارخانه 
نقشین یزد
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1257 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 75

گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد در 75 صفحه ورد قابل ویرایش


چکیده:

در گزارش این کارآموزی سعی شده است تا قسمتهای مختلف کارخانه نقشین یزد مورد بحث و تجربه قرار گیرد و همچنین این کوشش به عمل آمده است تا از ابتدای تولید تا انتهای تولید محصول این کارخانه با معرفی قسمتهای مختلف، نحوه تولید و مشخصات مربوط به دستگاه و چگونگی عملکرد آنها و نهایتاً مراحل بسته بندی بخوبی شناسانده شود. در فصل های مجزاء در حد امکان این مطالب را جمع آوری کرده تا شما نیز یک دید اجمالی بر این فعالیتها داشته و از چگونگی بکارگیری صنعتهای مختلف بخصوص صنعت چاپ در این مکان اطلاع یابید در فصل های اول تا پنجم این مجموعه گزارش تئوری کارخانه نقشین یزد می باشد در فصل پنجم گزارش عملی و نمونه های مختلف تولید کارخانه به تحریر آمده. ضمناً نمونه هایی از فعالیتهای این کارخانه ضمیمه این گزارش گردیده تا این محصولات به صورت واضحتری برای خوانندگان قابل لمس و رؤیت باشد.

 

فهرست مطالب

عنوان
    

صفحه

مقدمه
    

1

فصل اول: ماشین آلات
    

9

پالت کنی
    

9

رول کنی
    

9

پرز سوزی و آهارگیری
    

10

مشخصات فنی دستگاه پرزسوزی و آهارگیری
    

16

مرسریزاسیون
    

17

ماشین هاسپل
    

18

ماشین ژیگر
    

23

دستگاه جت رنگرزی
    

32

ماشین استیمر
    

38

طرز کار دستگاه استیمر
    

40

ماشین استنتر
    

42

فصل دوم:
    

54

شرح قسمتها و تأثیر عملیات مختلف انجام شده بر روی پارچه جهت آماده سازی
    

54

پرز سوزی
    

59

آهارگیری
    

60

شستشو
    

61

تاریخچه مرسریزاسیون
    

65

پخت و سفیدگری
    

66

رنگ سازی
    

69

رنگرزی
    

70

خشک کن
    

77

عریض کردن پارچه و افزدون مواد تکمیلی به پارچه
    

78

تاریخ چاپ
    

79

چاپ
    

80

روشهای عملی چاپ
    

81

عملیات چاپ
    

81

بخار دادن
    

82

غلظت دهنده ها
    

83

معرفی مواد کمکی در چاپ
    

85

روش ساخت شابلون
    

86

شابلون سازی روتاری
    

86

آماده سازی شابلون روتاری
    

86

فصل سوم
    

98

کنترل کیفیت
    

98

بسته بندی
    

98

انبار
    

98

منابع و مأخذ
    

100

 

 

    

مقدمه:

یکی از صنایع مهم کشور که از اهمیت ویژه ای برخوردار است صنعت نساجی است لزوم استفاده از پوشاک و البسه و انواع منسوجاتی که در صنایع مختلف کاربرد دارد و بر همگان روشن است. با توجه به افزایش جمعیت و افزایش سلیقه ها و تنوع طلبی مردم و نیز توسعه صنایع مختلف که به نحوی از فرآورده های صنعت نساجی استفاده می کنند، باعث افزایش کمی و کیفی فرآورده های نساجی شده و تحقیق و مطالعه در این زمینه و تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص در این زمینه کاملاً ضروری است. ایجاد زمینه های مطالعه و تحقیق و تهیه محصولات نساجی بر طبق یکسری قواعد و اصول علمی و کاربردی مستلزم تلاش و پی گیری در این زمینه می باشد.

یکی از عملیات مهمی که بر کیفیت کالای نساجی اثر بسیاری دارد عمل تکمیلی است که بر روی پارچه انجام می شود، امروزه کمپانیها و کارخانجات نساجی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور که به عملیات تکمیلی اهمیت بیشتری می دهند و مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده اند و شرایط بهینه تکمیلی را بر فرآورده های نساجی خود انجام داده­اند، موفقیت بیشتری در زمینه تولید دارند و محصولات آنان در بین مصرف کنندگان که از محبوبیت ویژه ای برخوردار است به طور کلی عملیات تکمیلی به مجموعه عملیاتی گفته می شود که بر روی پارچه خام تولید شده در قسمت بافندگی انجام می شود تا یک کالای قابل استفاده برای مصرف کننده باشد و این عملیات عمدتاً شامل رنگرزی، چاپ، ضد چروک کردن، نرم کردن، ضد آب کردن، ضد الکتریسیته کردن و ..... می باشد.

در این گزارش کارآموزی سعی شده است کلیه عملیات تکمیلی که بر روی پارچه خام پنبه 100% ویسکوز 100% و مخلوط پلی استر و ویسکوز – پلی استر انجام می شود تا کیفیت پارچه ها افزایش یاید و پارچه قابل استفاده برای مصرف کننده شود ذکر گردد

 



 

تاریخچه:

شرکت نقشین یزد یکی از شرکتهای فعال در زمینه رنگرزی، چاپ و تکمیل می باشد این شرکت در سال 1360 تأسیس شده و پروانه تأسیس 1370 و پروانه بهره برداری 1373 می باشد. این شرکت در ابتدای فعالیت خود فقط در خط رنگرزی فعال بوده که با ماشین آلات قدیمی همچون ژیگر دو عدد دیگ ماشین وینچ یا هاسپل شروع کرده است و با گذشت زمان و با گسترش فضایی کارخانه و خرید ماشین آلات جدید و مدرن بطوری که در سال 1370 استنتر آلمانی، سال 1372 دستگاه چاپ روتاری، سال 1377 استنتر کره ای و هم اکنون در سال 1378 ماشین پرزسوزی و در سال 1379 ماشین شستشوی متداوم و در سال 1377 جت های رنگرزی روسی به جای جت های رنگرزی ژاپنی و پاکستانی، زمینه فعالیت خود را چند برابر نموده است.


مشخصات کلی کارخانه:

این کارخانه در شمال شهریور در خیابانی که از زندان به سمت کشتارگاه وجود دارد قرار گرفته است و از نظر محیط کارگری دارای محیطی است که افراد مختلفی در آن مشغول به کار هستند و کارخانه دارای یک چاه آب شور می باشد و آب شیرین مورد نیاز کارخانه از آب شهری تأمین می شود.

فاصله این کارخانه تا مرکز شهر در حدود 3 الی 4 کیلومتر است و منابع تهیه مواد اولیه هم در داخل یزد قرار دارند و هم در خارج شهر یزد. بازار فروش محصولات آن هم در داخل شهر یزد است و هم در شهرهای دیگر و بعضاً محصولات صادراتی نیز طبق سفارشهای مشتری وجود دارد کارخانه برای حمل و نقل دارای ماشینهایی است و در بعضی موارد ماشین از بیرون کرایه می کنند.


تشکیلات سازمانی کارخانه:

کارخانه دارای یک مدیر عامل می باشد که مدیر بازرگانی زیر نظر او مشغول به انجام کار است بخشهایی شامل سالنها و دستگاه ها و مراحل رنگرزی تکمیل و چاپ و بسته بندی و انبار داری و هماهنگی بین آنها برای بالا بردن راندمان و گزارش دادن خرابی دستگاه ها و قسمت های مختلف به مسئول تأسیسات و خارج کردن دستگاهی از خط تولید یا وارد کردن دستگاهی به خط تولید بر عهده مدیر تولید است.

بخشهایی مانند گرفتن سفارش، بازاریابی، حسابداری، مدیر خرید مواد اولیه، مدیر خرید لوازم اداری و تأسیساتی زیر نظر مدیر بازرگانی قرار دارد. کنترل کیفیت نیز تحت نظارت مدیر تولید می باشد به طور کلی کارخانه در سه شیفت کاری تولید دارد و تعداد افرادی که در قسمت های مختلف در هر شیفت کاری، کار انجام می دهند به شرح زیر می باشند.

به طور کلی این کارخانه در سه شیفت کاری تولید دارد و در بعضی از قسمتها دارای 2 شیفت کاری و جاهای دیگر دارای یک شیفت کاری می باشد در قسمت مقدمات (رنگرزی و سفید کاری) و استنتر در سه شیفت کاری کار می کنند. قسمتهایی از قبیل چاپ و شابلون سازی و .... در دو شیفت کاری کار می کنند و قسمتهای اداری و قسمت نمونه گیری، چاپ و انبار پارچه در یک شیفت کاری کار می کنند.

کلاً تعداد 160 پرسنل مشغول به کار در این کارخانه می باشند این کارخانه سهامی خاص می باشد و تولید آن بصورت کارمزد می باشد .

 

فصل اول :

ماشین آلات

پالت کنی:

پارچه بعد از گرفته شدن سفارش ابتدا به قسمت پالت کنی برده شده و بصورت پالت کرده (لایه لایه) روی هم قرار داده می شود.

در ابتدای دستگاه کنتوری است که متراژ پارچه باز شده را اندازه گیری می کند بعد از باز شدن هر طاقه از پارچه انتهای آن طاقه به انتهای طاقه بعدی دوخته می شود عمل پالت کنی بیشتر برای پارچه های کشباف به کار برده می شود.

رول کنی: پارچه های تاری و پودی بعد از گرفته شدن سفارش به قسمت رول کنی برده شده و در آنجا بر روی غلطک پیچیده می شود. این دستگاه هم مانند دستگاه پالت کنی متراژ پارچه باز شده را اندازه گیری می کند.

پرز سوزی و آهارگیری: (1938) GAS SINGEWING

این دستگاه عمل پرزسوزی و آهارگیری را با هم انجام می دهد حسن این دستگاه این است که سرعت کار بالا می رود و دقت کمتری تلف می شود. به طور کلی این دستگاه از قسمت های زیر تشکیل شده است:

1- پرزگیری: شامل چند بورس می باشد که پارچه از بین بردن این برسها عبور کرده و پرزهای آن گرفته می شود.

2- پرز سوزی: در این قسمت پارچه از روی غلطک ها عبور می کند و در دو نقطه مختلف حرارت به هر دو سطح پارچه خورده و باعث از بین رفتن پرزها می شود.

3- آهارگیری: شامل دو وان می باشد که در هر کدام از این وانها مواد آهارگیری وجود دارد.

شرح کلی دستگاه پرزسوزی و آهارگیری:

در ابتدا دستگاه پرزسوزی بعد از گذر از غلطک های تنظیم کشش و راهنما، 3 غلطک مارپیچی وجود دارد که از هم فاصله دارد و با عبور پارچه از بین آنها، پارچه را در جهت عرضی باز می کند. علت باز کردن پارچه این است که مارپیچ از وسط به طرفین با هم فرق دارد و دو طرف پارچه را به طرفین می راند بعد از عبور از 3 غلطک مارپیچی از بین دو غلطک که به هم نزدیک هستند می گذرد و بعد از بین یک سیستم فتوسل که به نور حساس است می گذرد. اگر احیاناً پارچه به طرفین حرکت کند جلو فتوسل را گرفته و دیگر نور به آن نمی رسد این عمل باعث دستوردادن فتوسل به یک سیستم مکانیکی می شود. این سیستم مکانیکی به این صورت است که یک پیچ بزرگ به یک موتور وصل است و درون پیچ مهره ایست که با حرکت چرخشی پیچ، مهره بالا و پایین می رود این مهره به یک اهرم که به دو غلطک وصل می باشد دستور حرکت به جهت مخالف حرکت پارچه می دهد و باعث می شود که پارچه به وسط دستگاه برگردد. علت این کار این است که اگر پارچه به طرفین حرکت کند به چرخ دهنده ها و زنجیره های اطراف دستگاه رسیده و پاره می شود و احتمالاً صدمه زدن به دستگاه نیز وجود دارد بعد از این قسمت وارد قسمت پرزگیری می شود که شامل چهاربرس می باشد برسها به صورت مارپیچی روی غلطک قرار گرفته اند و پرزهای اضافی را از پارچه جدا می کند و یک پمپ هوای قوی این پرزها را به بیرون می راند علت وجود این برسها این است که اگر پرزهای اضافی گرفته شود و در قسمت پرزسوزی آتش گرفته و باعث صدمه زدن به پارچه می شود.

بعد از این مرحله پارچه وارد قسمت پرزسوزی می شود و در مرحله پرزسوزی پارچه از روی دو غلطک عبور می کند که در کنار هر کدام از این غلطک ها یک شعله وجود دارد این عمل باعث می شود هنگامی که پارچه از این غلطک ها عبور می کند پرزهای دو طرف پارچه بسوزد. درون غلطک هایی که پارچه از روی آنها می گذرد جریان آب وجود دارد که غلطک را سرد نگه داشته تا به پارچه صدمه وارد نشود در کنار قسمت پرزسوزی شیر تنظیم فشار هوا و گاز وجود دارد که می توان با تنظیم آنها شعله را کم یا زیاد کرد بعد از عبور پارچع از قسمت پرزسوزی پارچه وارد قسمت آهارگیری می شود قسمت آهارگیری دارای دو حمام است که در کف این حمام شش غلطک وجود دارد و در بالای آن تقریباً نیم متر بالاتر از سطح حمامی اولی پنج غلطک وجود دارد.

این غلطک ها با فاصله تقریباً Cm15 از یکدیگر قرار دارند حمام دوم نیز دارای چهار غلطک در داخل و سه غلطک در بالا می باشد پارچه ابتدا وارد حمام اول شده از بین غلطک ها عبور می کند و وارد حمام دوم می شود. در داخل هر دو حمام مواد آهارگیر وجود دارد که باعث می شود آهارپارچه گرفته شود.

قبل از حمام اول و بعد از آن غلطکی وجود دارد که کمی انحنا دارد این غلطک ها باعث می شود که چروک پارچه گرفته شود. در انتهای دو حمام پارچه از بین دو غلطک بزرگ عبور می کند این غلطک ها به پارچه فشار آورده و آب مواد اضافی آن را می گیرد و یک سینی در زیر آنها قرار دارد که این مواد دوباره به درون حمام برمی گرداند علت این امر این است که با برگشتن مواد به درون حمام ها، غلظت حمام ها هم حفظ می شود. و کار کیفیت بهتری پیدا می کند و اگر پارچه از بین این غلطک ها عبور نکند. جذب موادی که در حمام بعدی قرار دارد کمتر خواهد بود. موادی که برای آهارگیری در داخل حمام ها ریخته می شود شامل مواد زیر می باشد:

تاریخچه مرسریزاسیون:

در سال 1884 میلادی شیمیدان انگلیسی بنام مرسه هنگام آزمایشهای خود مشاهده کرد که محلولهای قوی قلیایی نشانه های ویژه ای روی الیاف پنبه بجای گذارند و هرگاه پارچه یا کلاف پنبه ای زمان درازی زیر اثر محلولهای قوی قلیایی قرار می گیرد و سپس به خوبی شسته و خشک می شود. ضخیم تر شده و از درازای آن به نسبت 20 درصد کوتاه گشته و به شفافیت آن بسیار زیاد افزوده می گردد و رنگ را بهتر و سریع تر جذب می کنند همچنین 50 الی 70 درصد هم به پایداری الیاف می افزاید پس از هر سه برخی شیمیدانان دیگر مانند توماس و برلواس که هر دو انگلیسی بودند کشف کردند که چنانچه الیاف پنبه را که زیر تأثیر ماده قلیایی قرار گرفته با دستگاه ویژه ای آن الیاف را کشش داده و از کوتاهتر شدن طول الیاف جلوگیری می شود. الیاف حالت براقی و شفافیت بسیار زیادی پیدا می کنند که شباهت زیادی با ابریشم دارد تلاشها بررسی های این دانشمند بود که دستگاه های مرسریزاسیون پدید آمد امروزه از پنبه و دیگر الیاف نباتی، الیاف مرسریزه بدست می آید که با ابریشم برابری می کند.

 

مرسریزاسیون:

هدف از انجام عمل مرسریزاسیون تولید جلا یا بهبود و ارتقاء خواص دیگر آن همانند استحکام و کشش، قابلیت جذب رنگ می باشد عمل مرسریزاسیون فقط بر روی الیاف پنبه صورت می گیرد در عملیات مرسریزاسیون مواد به داخل پنبه نفوذ کرده و باعث متورم شدن الیاف شده و سطح مقطع الیاف را به صورت بیضی در می آورد و این باعث بالا رفتن درخشندگی الیاف می شود همچنین بعد از مرسریزاسیون جذب آب و رنگ الیاف بالا می رود چون لیف متورم شده و منافذ سطحی لیف بازتر شده است البته قبل از عمل مرسریزاسیون، پارچه باید کاملاً خشک باشد تا سود را به خوبی جذب کند.

پخت و سفید گری:

پارچه ها پس از پرزسوزی و آهارگیری به منظور آماده سازی پارچه جهت رنگرزی و چاپ و پخته می شوند. عمل پخت در ماشین ژیگر و کانتینیو انجام می شود.

سفیدگری فرآیند کاربرد مواد شیمیایی اکسید و احیاکننده به منظور رنگرزی و از بین بردن مواد رنگی از روی پارچه می باشد. پارچه خامی که از الیاف پنبه تشکیل شده است زرد نخودی یا کرم رنگ است که ناشی از حضور پیگمنت های طبیعی یا مواد خارجی در پارچه است. بنابراین اگر قرار باشد پارچه را به عنوان پارچه سفید یا تکمیل شده (چاپ و رنگرزی) به بازار عرضه نماییم باید آن را تحت عمل سفیدگری قرار داد. امروزه برای سفیدگری پارچه از هیپوکلریت سدیم، کلریت سدیم، پر اکسید هیدروژن و مشتقات گوگرد و پراستیک اسید سفیدگری به 2 طریق فیزیکی و شیمیایی صورت می گیرد در سفیدگری به طریق شیمیایی از مواد اکسید کننده یا احیاء کننده استفاده می شود سفید گری به طریق فیزیکی می تواند با استفاده از سفید کننده های نوری یا مواد سفید کننده فلورشتی در داخل الیاف انجام گیرد.

جهت سفید گری در پارچه های پنبه ای از آب اکسیژنه استفاده می شود عمل سفیدگری می تواند بصورت عرض باز در ماشین ژیگر و یا بصورت طنابی در ماشین وینچ صورت گیرد.

چربی زدایی:

جهت زدودن چربی شابلون به مدت 10 دقیقه در حمام حاوی یک ماده چربی زدا مانند اس – سی – آر 35 دی گریسر قرار می گیرد هنگام دادن شابلون در حمام و همچنین بیرون آوردن آن باید دقت فراوان کرد تا شابلون آسیب نبیند. هنگام چربی زدایی باید از تماس مواد چربی زدا با بدن و لباس جلوگیری شود جهت زدودن چربیی می توان همچنین، شابلون را روی یک غلتک که به همین جهت تهیه می شود قرار داد و چربی آن را به کمک اسفنج آغشته به یک ماده چربی زدا، مثل محلول سودکرومیک اسید زدود سپس شابلون به کمک یک برس و یا اسفنج آغشته به محلول 20 درصد سودا مالش داده شده و بعد از آبکشی کامل خشک می شود.

پوشش شابلون با لاک حساس به نور:

پوشش شابلون و به عبارت دیگر پر کردن منافذ آن با لاک حساس به نور می تواند به صورت دستی و یا ماشینی انجام شود. چنانچه این کار با دست انجام شود باید سعی شود که پوشش شابلون با لاک در حد امکان یکنواخت باشد در پوشش شابلون با لاک در دو یا سه مرتبه (برای کسب ضخامت کافی) بهتر است که ابتدا لایة اول خشک شده و سپس لایة بعدی روی آن آورده شود لاک حساس به نور از یک رزین مصنوعی به صورت امولسیون و یک حساس کننده مثل محلول نمک دی کرومات تشکیل می شود حساس کننده قبل از پوشش شابلون به امولسیون اضافه می شود.

خشک کردن:

خشک کردن شابلون پوشش داده شده با لاک در گرمای خشک 120-100 درجه سانتی گراد صورت می گیرد بعضی از لاک ها در دمای کمتر خشک می شوند. چنانچه چند شابلون همزمان در یک گرم کن خشک شوند باید توجه داشت تا شابلون ها به یکدیگر نچسبد ضمناً شابلون خشک شده را نباید قبل از ظهور در هوای مرطوب و یا بسیار گرم قرار داد انبار کردن شابلون ها قبل از ظهور باید در دمای حدود 10 درجه سانتی گراد انجام گیرد.

نور دادن:

شابلون بعد از خشک شدن و بیرون آوردن رینگ ها از آن جهت نور دادن روی ماشین نوردهی قرار می گیرد ماشین نوردهی شرکت استورک دارای غلطک مخصوصی است که روی آن یک لایه لاستیکی قرار دارد شابلون را روی خود جا می دهد به کمک هوای فشرده که به داخل لایه لاستیکی دمیده می شود شابلون محکم روی غلتک نگه داشته می شود فشار هوا معمولاً در حدود Kg/cm27/0 انتخاب می شود سپس به کمک حکم فلزی ماشین نوردهی، خطوط مرکزی، عرض چاپ، عرض برش، و همچنین مرکز طرح روی شابلون علامت زده می شود در هنگام نور دادن مرکز طرح روی فیلم مثبت باید بر مرکز طرح روی شابلون منطبق شود همچنین بین خطوط عرض چاپ و عرض برش در طرف چپ شابلون در امتداد نقطه ای که مرکز طرح را نشان می دهد علامت + گراور می شود در موقع قراردادن شابلون ها روی ماشین از این علامت استفاده می شود با توجه به عرض چاپ شابلون و عرض فیلم مثبت موجود نور دادن را می توان به صورت یک مرحله ای و یا چند مرحله ای انجام  داد برای نور دادن چراغ مخصوصی که مجهز به لامپ هالوژن است به راست و چپ حرکت می کند.

به نحوی که عرضی از شابلون را که فیلم تجزیه رنگی روی آن قرار دارد را پوشش دهد موضع برگشت چراغ روی دستگاه قابل تنظیم است در حین نور دادن شابلون توسط ماشین به دوران وا داشته شده و طرح فیلم تجزیه رنگی مثبت اجازه عبور نور را از خود نمی دهد.

دانلود گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه نقشین یزد

دانلود گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد

گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد

گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد در 55 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد

گزارش کاراموزی در کارخانه مهرباف یزد
کاراموزی در کارخانه مهرباف یزد
کارورزی در کارخانه مهرباف یزد
دانلود گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد
کارخانه مهرباف یزد
کارخانه 
مهرباف 
یزد
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1041 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55

گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد در 55 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

1- مشخصات کارخانه .................................................................................................................................... 1

2- مقدمه .......................................................................................................................................................... 6

3- چله پیچی .................................................................................................................................................. 12

4- چله کشی بخشی ..................................................................................................................................... 24

5- آهار .............................................................................................................................................................. 28

6- آماده ساختن مخلوط آهار ..................................................................................................................... 29

7- نخ کشی ..................................................................................................................................................... 33

8- مقایسه ماشین های بافندگی با ماکوو بی ماکو ................................................................................ 40

9- ویژگی های ماشین های  بی ماکو ...................................................................................................... 44

10- ماشین بافندگی اسمیت ..................................................................................................................... 49

11- اجزاء وساختمان ماشین های بافندگی .......................................................................................... 52

12- روش کار ماشین اسمیت ................................................................................................................... 56

13- تشکیل حاشیه کناره پارچه ............................................................................................................... 59

14- کناره گیر (تمپل)................................................................................................................................... 62

15- مکانیزم تشکیل دهنده دهنه ............................................................................................................ 63

 

الف
 

16- مکانیزم نخ پود ...................................................................................................................................... 65

17- تعمیر ونگهداری .................................................................................................................................... 68

18- تهویه  سالن ........................................................................................................................................... 69

19- پیشنهادات .............................................................................................................................................. 70

 


    

ب
 


فهرست اشکال

شکل 1-1- نمودار پرسنل کارخانه............................................................................................................. 5

 

ج
 

شکل 1-6- مشخصات گره زنی نوع ثابت و متحرک............................................................................. 39

1. تاریخچه کلی کارخانه

شرکت مهر باف یزد درسال 1368 به مساحت 20000 متر مربع در بخش خصوصی افتتاح  ودر سال 1371 موردبهره برداری قرارگرفت ودر 30 کیلومتری  مرکز استان و درشهرک صنعتی شهیدچمران مهریز  قرارگرفته است.

 

2. مشخصات کلی وموقعیت  کارخانه

کارخانه دارای دو سالن بافندگی  می باشد که به صورت سه شیفت  کار می کنند .همچنین  دارای 2 سالن انبار  ویک قسمت  برای کنترل  کیفیت و یک قسمت  برای تأسیسات ویک قسمت برای تهیه هوای مطبوع  وقسمتی برای سرویس دستگاه  ها درنظر گرفته شده است.

از 20000 متر مساحت آن 8000 متر آن سالن و 1000 متر آن  ساختمان اداری وبقیه آن محوطه حیاط ودرختکاری  می باشد ودارای چاه آب ودو استخر می باشد.


2. تأسیسات کارخانه

دارای دوسالن  که در یکی از آنها دیگ بخار ودستگاه  آهار که دیگ بخار آن حدود 10 تن ظرفیت دارد ودستگاه  آهار آن نیز از نوع (وولما ) می باشد  سه نوع  چله کشی داریم که نوع اول آن چله کشی مستقیم جهت دستگاه  های آهار (تکستیما ) وچه کشی کشی بخشی به نام (هاکوبا ) مدل 91.

 

نوع تولید کارخانه

نوع تولید  پارچه های  کتون  و LEE می باشد  که در نوع  بافت سنگین  بافت ظرفیت کارخانه به 1 میلیون در سال می رسد .  وبازار محصول آن فقط در داخل کشور می باشد.

 

وضعیت پرسنل و انواع  انبارها

دارای  48 کارگر و 7 تا 8 پرسنل   اداری می باشد. 2 انبار مواد اولیه  که مساحت هر  کدام 200  متر و یکی انبار محصولات که 1200 متر می باشد.


 

ظرفیت چله کشی بخشی 420 تایی است که عرض آن حدود CM 60/2 و موتور چله از نوع  INVENTOR و بردگردان  موتور DC وگیربکس PIV سرعت برگردان حدود 200 متر بردقیقه  و سرعت  چله کشی 600 متر بر ثانیه می باشد  وجلوی  چله کشی مخزن پارافین که به وسیله سیلندر به موتور INVENTOR متصل است .که پارافین آغشته  می شود خود چله کشی 4 دنده  دارد  و شیب خود چله کشی تا 30 قابل باز شدن می باشد شانه جلوی  دستگاه 2 دری می باشد.

سیستم ترمز دستگاه  پنوماتیکی قسمت  کشش نخ  نخ ها  در قفسه به حالت فوری می باشد تعداد بند  مورد نیاز نسبت به سرنخ  چله وعرض آن محاسبه می شود. که براساس آن عرضه تعداد  نخ داخل شانه و عرض  هر باند محاسبه  می شود. چله کشی مستقیم که قفسه آن 588 ظرفیت دارد قفسه  رزودار می باشد و تعداد  سرنخ ها  روی  هر غلتک چله بستگی به تعداد غلتک و سرنخ  چله روی دستگاه  آهار دارد .

دستگاه آهار  نیز وولما می باشد شامل 11 غلتک و 7 سیلندر خشک کن  2 مخزن پخت مواد آهاری نیز دارای  روغن وپلی ونیل الکل  مقداری  آب مصرفی  جهت پخت استفاده  می شود.

- مقدمه

بافندگی

بافندگی یکی از قدیمی ترین صنایع  دستی به شمار می رود  امروزه شواهدی در دست است که نشان  می دهد بشر نه از هزار سال پیش از پارچه استفاده  می کرده  قرن های متمادی صنعت بافندگی یکی از مهمترین  صنعت های بشر به کار می رفت این صنعت  نه تنها  از نظر تولیدی – اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی نیز اهمیت  فراوانی داشت .

نخ های تولیدی در زمان  های قدیم  بسیار نایکنواخت وضخیم  بود به همین  دلیل پارچه های تولیدی  کاملا  ضخیم  بودند  وهمچنین استحکام  وکیفیت  کمی برخودار بودند .

اولین  طریقه  تولید پارچه توسط بشر عبارت بود از آویختن  نخ های  تار از یک سر چوب افقی و آویزان کردن وزنه های در انتهای  نخ  ها به منظور کشش و سپس نخ به صورت یک بسته  از لابه لای نخ های تار عبور  داده  می شد  تا بافت پارچه تشکیل شد طریقه ای که بعدها  اختراع  شد نخ های تار در داخل چارچوبی افقی به صورت  کاملا  کشیده قرار می گرفت ونخ های  پود  از لابه لای نخهای  تار عبور  داده می شد  که به علت طول  محدود  چارچوب  و نخ های  تار پارچه  بافته شده  نیز دارای طول  محدودی  بود در قرون بعدی نخ های  تار بر روی غلتک نخ تار پیچیده  می شد  و د ر داخل دستگاه بافندگی دستی قرار داده می شد  ونخ های  تار بعد از باز شدن  به صورت افقی در می آید و در این حالت بافته  می شد و سپس پارچه تولیدی  بر روی غلتک پارچه پیچیده می شد.

اولین تحول  در راه  تکنیکی شدن دستگاه  های بافندگی  در سال 1733 میلادی توسط شخصی به نام جان کی  ایجاد شد ولی با اختراع  ماکو سبب سریعتر شدن بافندگی شد گرچه  این اختراع  دستگاههای  بافندگی  را به مقدار  کمی افزایش داد ولی باعث گردید تا راه جدیدی برای اختراعات  بعدی گشوده  شود در سال 1785 میلادی ادمونت کاوت رایت موفق به اختراع  یک دستگاه مکانیکی  بافندگی شد.

در اوایل سال 1800 میلادی شار ل ماری ژاکارد موفق به اختراع  دستگاه  تشکیل دهنده  گردید در ماشین  های بافندگی  عملیاتی مانند  دفتین زدن و پود گذاری  وتشکیل دهنده وغیر مکانیکی  بود ولی تعویض  ماسوره  دستی بود ویا به  محض پاره شدن نخ تارکارهای دستگاه  باید دستگاه  را متوقف می کرد که این مساله  باعث پایین  آوردن  راندمان  و همچنین پایین  آمدن  کیفیت  پارچه  می گردد  این مساله  سبب شد  تا ماشین های بافندگی  به مکانیزه  هایی  مجهز شوند که عملیات فوق را به صورت  اتوماتیک انجام دهند.

در زمان تبدیل ماشینهای  بافندگی  اتوماتیک  راههای دیگری  نیز برای  بالا بردن  تولید ماشین  بافندگی  وارد بازار  شد به طوری  که مهمترین  عامل  محدود  کننده سرعت  ماشین بافندگی  وجود ماسوره نخ بود و داخل جسم پود گذار (ماکو) و  درنتیجه زیاد بودن جرم جسم پرتاب شونده بود به دلیل روشهای از اوایل قرن بیستم برای طریقه پود گذاری جدید پیشنهاد شد.

در سال 1866 باکسون وشرمن ایده ال را به ثبت رساندند  که براساس آن یک گره موزی به د اخل دهنده  می رفت و نخ پود از سمت دیگر به داخل دهنده  می کشید.

در سال 1871 شخصی به نام ویلیام جی در امریکا  سیستمی  را به ثبت  رساند که براساس آن دو گیره  سوزنی عمل پودگذاری را انجام می داد  یک سوزن  پود را وارد دهنده می کرد  وسوزن دیگر نخ پود را گرفته و از دهانه  خارج  می گردد.

در سال 1905 دانیل مونسون استون سیستمی را عرضه کرد که در آن عمل پود گذاری توسط ماکو انجام می گرفت که در دو سر آن گیره وجود داشت ومتناوب با نخ پود را از طرفین وارد دستگاه  می کرد.

در سال 1911 کارل پاستور در آلمان امتیاز یک سیستم  ماکو گیره ای  به دست آورد .

در سال 1914 جی – سیبروکز  اولین  روش پایه گذاری به وسیله  هوا به ثبت رسانید در سال 1922 برای اولین باتر کاروانتین  و یوهان کابر در آلمان موفق شدند  که ایده یک روش جدید  بافندگی به  وسیله  ساختن  یک ماشین گیره ای جامع عمل بپوشانند .

در سال 1924 مهندسی به نام رودلف روسمن شروع به طرح یک روش پود گذاری کرد که ماشین بافندگی سولرز امروزی نتیجه  کار آن است .

در سال 1939 ریموند  واسدر فرانسه موفق به نسبت  یک روش  پودگذاری بر روی ماشینهای بافندگی شد.

در سال 1949 اولین ماشین بافندگی با جت آب توسط ولادمیر اسواتی در چک اسواکی ساخته  شد.

در سال 1955 ایده دیگری در زمینه ساخت ماشین بافدگی در یک زمان بتواند چندین پود را در چندین دهنده به طور همزمان قرار بدهد  ارائه  گردید که براساس  آن تعدادی ماشین بافندگی  ساخته  شد وبالاخره  اینکه  جدیدترین  ایده ای  که براساس تشکیل دهنه موجی  ارائه  شد از رودلف روسمن این است  که درماشنیهای جدید توربو تی –  و – آر – کار خانه رقی به کار رفته است  . اما نکته  قابل توجه در تمام  این ماشین ها این است که تمام  آنها از قدیمی  ترین دستگاه  یعنی کی چوب افقی تا دستگاه های پیشرفته باید 5 عمل اصلی صورت گیرند که عبارتند از : 1- باز شدن نخ تار ، 2- تشکیل دهنه ، 3- قرار دادن نخ پود در داخل دهنه ، 4- دفتین زدن ، 5- پیچیدن پارچه های تولیدی است .

به طور کلی امروزه عامل محدود کننده  سرعت ماشینهای بافندگی چگونگی پود گذاری است وتمام تلاش دانشمندان  ومهندسین  اختراع  روشی است که بتواند  سرعت  پود گذاری را افزایش داد بنابراین امروزه  ماشین های بافندگی را می توان براساس روش پود گذاری تقسیم بندی  کرد:

1-ماشین های بافندگی  با سیستم  پود گذاری معمولی که خود به دو دسته ماشینهای بافندگی معمول و اتوماتیک تقسیم می شوند .

2- ماشین های بافندگی با سیستم پودگذاری غیر معمولی :

این ماشینها  خود به چند دسته  تقسیم می شوند :

1- ماشینهای بافنندگی  که در آنها عمل پود گذاری  توسط یک جسم پرتاب شونده انجام می شود.

2- ماشینهای  بافندگی  که در آنها عمل  پود گذاری به طور مثبت انجام می گیرد .

3- ماشین های  بافندگی بدون ماکو  دارای  مزایای زیر هستند .

کم شدن جرم جسم پرتاب شونده به علت کوچک بودن  آن که همچنین سبب کم شدن ارتفاع دهنه  شده که این عمل باعث زیاد شدن  سرعت عمل دستگاه  می شود.

2- انرژ ی موردنیاز جهت به حرکت در آوردن ماشین بافندگی با توجه به توان پودگذاری مساوی کمتر می شود.

3- اصطکاک اجزا ء ماشین مثل مضراب ماکو  وماسوره  وجود ندارد دیگر نیازی به ماسوره پیچی وماسوره  تمیز کنی نیست ماشین های  بافندگی  بدون  ماکو که پودگذاری در آنها  به وسیله  دو گیره انجام می شود  رد این روش  دو گیره  برای پود گذاری همزمان  عمل می کنند درهر سمت  ماشین  یک میله  گیره  با یک تسمه  گیره  وجود دارد که طول هر یک  کمی بزرگتر  از نصف شانه  بافندگی ماشین است یکی از گیره  آورنده  ودیگری  گیره  برنده  است وهر دو  همزمان  به داخل  دهنه  وارد می شوند  و در وسط دهنه به یکدیگر  می رسند  در این نوع  ماشینها  انتقال  نخ پود  به دخل دهنه به دو روش انجام می شود یک دوواس وروش کاربر دیموند دوواس طی یک کار تحقیقاتی 9 ساله اختراع شد و در سال 1993 حدود بیست ماشین به عرض شانه نود سانتیمتر شروع به کار کرد.

روش پود گذاری در این ماشین ها به این طریق است که :

1-گیره آورنده در وسط بویین قرار دارد وابتدای نخ پود  را می گیرد و وارد  دهنه می شود.

2- همزمان با آن گیره برنده نیز وارد دهنه می شود.

3- هر دو گیره به وسط دهنه رسیده و ابتدای نخ پود  توسط گیرنده برنده  گرفته می شود.

4- هر دو گیره به سمت خارج از پارچه حرکت می کند هر دو گیره از دهنه خارج شده و دفتین به لب پارچه کوبیده  می شود  از خصوصیات این روش این است چون سرعت باز شدن نخ کمتر از روش کار بر است می توان برای بافندگی از نخ های فیلامنت و ابریشم طبیعی استفاده کرد وهمچنین مکانیزم مراقبت نخ پود در خارج دهنه است به همین دلیل بهتر است در دسترس قرار  گیرد.

 

5- آهار

استفاده از ماشین آهار عموما برای نخ هایی که از الیاف طبیعی تهیه و به وسیله ماشین های چله کشی مستقیماً چله کشی شده به کار می رود . زیرا در این روش حداکثر نخی که نورد پیچیده بستگی به ماکزیمم تعداد بوبینی است  .که می توان در قفسه دستگاه قرار داد که از این میان سر نخ نمی توان در بافندگی از آن استفاده کرد بلکه باید چندین برابر شود برای این کار از دستگاه  آهار استفاده می شود.

یکی دیگر از دلیل استفاده از ماشین آهار این است که نخ های تار هنگام عبور زیر لاملها و سوراخ میل میلکها ساندیه شده وممکن است باعث پارگی زیاد در حین بافندگیشود رد اینجا برای کاهش پارگی از آهار استفاده می شود که از پرز شدن نخ و پارگی آن می کاهد و همچنین مواد آهاری باعث می شود که نخ های تار بتواند کشش موجود در بافندگی را تحمل کنند برای اینکه عمل آهار دادن ایده ال باشد باید خصوصیت  زیر را نخ ایجا د نمود.

1- استحکام کشش : استحکام کشش نخ باید به وسیله  آهار به طوری عمل نمود که الیاف نخ  را کاملا به هم بچسباند.

2-چسبندگی : عمل چسبندگی نتنها  برای چسباندن الیاف نخ به یکدیگر لازم است به بلکه باید  اطمینان  حاصل  نمود که آهار  به نخ  چسبنده تا درهنگام  بافندگی مشکل ایجاد نشود.

3-نرمی انعطاف پذیری : نرمی  در بافندگی  اهمیت زیادی دارد زیرا نخ آهار داده شده باید بتواند ضربه های تکراری  زیاد را در قسمت بافندگی کند.

4-رطوبت :مقدار رطوبت یا آب موجود در نخ تاثیر زیادی بر دو خاصیت ازدیاد طول و الاستیسیته نخ دارد .

 

6- آماده ساختن مخلوط آهار

مقدار آب لازم جهت مخلوط کردن آهار قبل  از هر چیزی  باید مشخص شود و معمولا  از روی تجربه به د ست می آید قبل از هر تهیه مخلوط آهار آب مورد نیاز را در طرف تهیه آهار  ریخت و سپس نشاسته  را به آهستگی دورن  آب ریخت و مرتب به هم می زنیم در این مرحله آب نباید گرم باشد زیرا سبب به هم چسبیدن وگلوله  شدن دانه های نشاسته  می شود قبل  از گرم کردن آب باید به مدت 10 دقیقه باید نشانسته را در آب سرد بهم  زده تا تمام دانه های نشاسته  خیس گردد و در آب به صورت  محلول  در آید  در صورتی  که قبل از حل شدن کامل نشاسته های محلول حرارت داده می شود  یک خمیر دور داانه های نشاسته  قرار گرفته  وآنها  را به صورت گلوله گلوله در می آورد  این خمیر دور از نفوذ آب به داخل دانه های  نشاسته  جلوگیری می کنند  واین دانه ها به صورت حل نشده باقی می ماند  واگر محلول آنها در هنگام مصرف صاف نگردد باعث به هم چسبیدن نخ های تار شده ودر ایجاد بافندگی ایجاد مشکل می کند.

پخت آهار :

بعد از آماده  ساختن  مخلوط آهار باید این مخلوط را دورن مخزن پخت آهار ریخت وگرم کردن  این مخزن  به وسیله  بخار گرم می شود  مدت زمان  لازم برای مخلوط آهار با نشاسته ومخلوط های مختلف متفاوت است ولی در کل باید مخلوط آهار  باید کمتر از 20 دقیقه گرم کرد ضمنا  ازمواقع  باز کردن بخار  به داخل ظرف سرعت گرم شدن در تمام مخلوط یکسان  باشد تا مخلوط کاملا یکنواختی به دست آید برای کار روی مخزن پخت  وهمچنین بر رو ی مخزن ها  ذخیره  الکتروموتورهای وجود دارد که عمل مخلوط کردن یکواخت کردن آهار را برعهده  دارند غلظت مخلوط  به سرعت ومدت زمان پخش وهمچنین میزان  به هم زدن مخلوط آهار دارد  و معمولا  بین 45 دقیقه تا یک ساعت زمان برای پختن  آهار لازم است وتعداد  مخزنهای پخت آهار  وذخیره  آن بستگی به نیاز کارخانه  دارد مخزن پخت  باید از انواع  فولاد ضد زنگ یا آب داده شده باشد یا اینکه دارای  روکش مسی باشد البته عایق بندی مخازن و لوله ها  باعث کاهش هدر رفتن حرارت شده علاوه بر کاهش هزینه جهت تولید بخار باعث یکنواختی ویکسان شدن دمای مخلوط آهار می شود.

خروجی مخزن باید  با عمل  محل تخلیه مواد هم سطح  یا کمی از آن پایین تر باشد به همین دلیل انتهای مخازن آهار را مخروطی می سازند تا تمام مخلوط دورن مخزن خالی شود . همچنین  مخزو ن پخت دارای سر پوش باشد تا از به هدر رفتن  بخار و دلمه شدن مخلوط دورن  مخزن جلوگیری  شود .گردوغبار وآشغال  نیز وارد  مخزن نشود ولی در صورت  کم شدن آب مخزن نباید بر روی  آن آب سرد ریخت زیرا این عمل نیز سبب گلوله  شدن مخلوط می گردد.

مخزن ذخیره  آهار: حجم  مخزن ذخیره باید  بزرگتر  از مخزن پخت  آن باشد (حداقل یک ونیم برابر آن ) همچنین هم زدن  آن باید 15 تا 20 دور در یک دقیقه  حرکت کند خصوصیات که مخزن  ذخیره بباید داشته باشد  این است که مخزن باید دارای  در پوش  باشد تا از رقیق  شدن مخلوط آهار جلوگیری شود.

 

13- تشکیل حاشیه کناره پارچه (کناره پارچه )

درماشین های بافندگی ماکودار چون نخ از روی ماسوره دورن ماکو باز می شود و ماکو تمام طول وعرض پارچه را طی می کنند و کنار پارچه چون نخ چیده نمی شود بسته می شود اما در ماشین های بدون ماکو نخ پود از روی بوبین باز شده و در داخل دهنه قرار می گیرد چون نخی که وارد دهنه شده نمی تواند دوباره باز گردد تا حاشیه را ببافد به ترتیب بعد از اینکه نخ پود در عرض  پارچه قرار گرفت انتهای نخ که سمت بوبین است چیده می شود به این ترتیب سرنخ  از دو  سمت پارچه بیرون می ماند که این نخ ها در مراحل عملیات تکمیلی مشکلی را به وجود می آورد برای افزایش مقاومت حاشیه پارچه را افزایش می دهد ولی در هر حال نخ های پود  به صورت ریشه هایی در حاشیه پارچه قرار می گیرد .

حاشیه برگردان (دم تو کن ) یکی از روش های  مورد استفاده در این نوع ماشینها استفاده از حاشیه برگردان است که به این ترتیب حاشیه پارچه از مقاومت خوبی برخودار می شوند و شکل آن نیز شبیه  حاشیه پارچه هایی است که با ماشینهای ماکوهای  بافته شده است مکانیزم  این دستگاه ها به این طریق  است که پودهای بیرون آمده از پارچه به داخل دهنه بعدی برگردانده  می شود مشکل عمده  این روش این است که تراکم پودی کنار پارچه دو برابر تراکم پارچه می شود در نتیجه کنار خیلی ضخیم شده و چنانچه تغییراتی در آن داده شود ودر عملیات تکمیلی بعدی دچار مشکل می شویم .

البته این را می دانیم که در ماشین های راپیری راپیرها بالافاصله بعد از خارج شدن از دهنه کار نخ پود راپیرها می کنند و چون خود راپیرها به دلایل فنی نمی توانند در کنار پارچه متوقف شوند اگر راپیرها برنده نخ پود را در کنار پارچه رها نکند مقدار زیادی نخ به عنوان ضایعات دور ریز می شود واگر درهمان ابتدا نخ را رها کنند و باتوجه به کششی در هنگام دفتین زدن به نخ پود وارد میشود اگر در انتهای نخ آزاد باشد وارد دهنه شده وبافت پارچه دچار مشکل شود به این علت د راکثر ماشین های بدون ماکو از دو مکانیزم استفاده می شود.

اولین مکانیزم یک مکنده  است که در سمت  خروج نخ برای آنکه  ابتدا نخ پود توسط راپیر آورنده  نخ پود  آزاد شد ه است به وسیله آن نگه  داشته شده و یا یک مکانیزم بافت گازی هر دو انتهای  نخ پود را نگه می دارد و چنانچه از این مکانیز م استفاده می کنیم دهنه نمی تواند به حاشیه پارچه نزدیک شود وعلت آن حرکت شانه  به سمت جلو ومحدودیت فضا است.

پس از کوبیدن نخ پود انتهای اضافی آن توسط قیچی قطع می گردد و جزضایعات محسوب می گردد  اگر کناره از بافت گازی باشد قیچی این کناره گازی را همراه با انتهای پود افته شه از حاشیه پارچه جدا می کند.

دراین ماشین ها تفاوتی ندارد که کناره از حاشیه برگردان باشد و یا گازی زیرا به علت تغییرات کشش نخ  پود در هنگام پود گذاری انتهای  نخ های پود در حاشیه پارچه در یک خط قرار نمی گیرند بنابراین اگر از حاشیه اصلی پارچه با طرح گاز ویا حاشیه برگردان بافته شده باشد باید حاشیه کمکی قیچی شود تا در انتهای نخ های پود قرار دارد ضایعات به مراتب بیشتر است به بنابراین دقت طراحی این قسمت از ماشین می تواند میزان ضایعات را به مراتب کاهش دهد.

سپس انتهای اضافی نخ پود کناره  به داخل جعبه  ضایعات هدایت  می شود کناره بریده شده به داخل جعبه طوری هدایت می شود که انتهای نخ ها  کوتاهتر داخل جعبه قرار می گیرند.


 

 

مکانیزم کنترل نخ پود

کنترل نخ پود بطور  الکترونیکی انجام می شود  بدین که نخ  پود بعداز  عبور سوراخ دستگاه حس کننده (خازن ) ایجاد علامت  می کند اگر این علامت  در زمان عبور 30 تا 40 سانتیمتر آخر پود قطع گردد دستگاه  به طریق کنترل شده  ای متوقف می شود.

با فشار دادن منو شماره O7 مشخص شده است کنترل پود خاموش است بدین طریق می توان ماشین را به کار انداخت (در موقع راه اندازی اولیه یا هنگام تغییر عرض پارچه که باید میزان حرکت تنظیم کرد ) به محض اینکه حس کننده علامت عبور نخ را دریافت  کرد کلید شماره 7 خاموش شده و کنترل پود خود به خود  به کار می افتد در هنگام یادگیری دستگاه که در هر ابتدای هر شیفت برای تمیز نگه داشتن دستگاه انجام می شود باید دستگاه را خاموش کرد زیرا این حس کننده نسبت به هوای فشرده به هوای فشرده حساسیت نشان می دهند.

دانلود گزارش کارآموزی در کارخانه مهرباف یزد

دانلود بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

مقاله کامل بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب در 133 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب
پژوهش بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب
بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکها
مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد
ارائه راهکار مناسب برای مشکلات پیاده سازی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 146 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 133

مقاله کامل بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب در 133 صفحه word  قابل ویرایش با فرمت doc


 

1-1-مقدمه

استفاده از یک سیستم بودجه ریزی مناسب می تواند بسیار مؤثر باشد و بودجه ریزی عملیاتی نوعی سیستم بودجه ریزی است که بر رابطه بین هزینه های انجام شده و نتایج تأکید دارد ولی اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی همواره با مشکلاتی روبرو خواهد بود. ما در این تحقیق سعی می‌کنیم موانع و مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد را بررسی کنیم و راه‌حلهایی را برای رفع این مشکلات ارائه دهیم.

 

1-2- بیان مسئله:

    بودجه یکی از پدیده های بسیار مهم در مدیریت امروزی است که شامل ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و مدیریتی است. مسئله اصلی در نظام بودجه ریزی کارآیی نظام مربوط می باشد. بدین معنی که براساس اطلاعات موجود برگرفته از عملکرد سیستم جاری به چگونگی کارآیی و اثربخشی سیستم پی برده شود،منابع مورد نیاز اجرای برنامه ها شناسایی شود و در نهایت معیارهای سنجش و نظارت و کنترل بدست آید.

    در کشور ما بررسی برخی شاخص های بودجه ای که نشاندهنده عدم توفیق مدیران مالی دولت در دستیابی به اهداف خود و هم چنین بی انضباطی های مالی موجب گردید که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را بر آن دارد که اصلاح نظام بودجه ریزی را کشور از سال 1380 در دستور کار خود قرار دهد و اصلاحاتی را با هدف پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی براساس قیمت تمام شده بعنوان جایگزین بودجه ریزی سنتی در ایران آغاز کند. با این وجود به رغم این تاکیدات و تلاشهای صورت گرفته آنچه که در عمل اتفاق افتاد صرفاً به تغییر طبقه بندی اقلام درآمدی و هزینه ای خلاصه شد.

    با توجه به مطالبی که بیان گردید می توان دریافت که ضرورت توجه به موانع پیاده سازی
 بودجه ریزی عملیاتی در دستگاههای اجرایی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. و در این تحقیق به همین موضوع پرداخته شده است و بودجه بانکهای سپه استان یزد که توسط مدیران و معاونین تهیه می گردد به صورت موردی بررسی گردیده و سعی گردیده تا مهمترین عواملی که مربوط به مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی می باشند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند و همچنین راه کارهایی جهت کاهش موانع ارائه گردد. بنابراین سوال اصلی در این تحقیق این است که آیا عوامل مدیریتی بر مشکلات پیاده سازﻯ بودجه ریزی عملیاتی تاثیر معنادار دارد؟ و کدامیک از عوامل مدیریتی بر پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی تاثیر معنادار دارند؟ و همچنین این تحقیق درصدد است که اثبات نماید هر یک از عوامل محیطی، انسانی، و فرآیندی چه میزان تاثیر داشته و آیا عدم وجود هر کدام مانع اجرای موثر بودجه ریزی عملیاتی دربانکهای سپه استان یزد می گردد؟


فهرست مطالب:

پیشگفتار

فصل اول:کلیات تحقیق

      1-1 مقدمه

      1-2. بیان مسئله

      1-3.ضروریت و اهمیت تحقیق

      1-4.اهداف تحقیق

      1-5.فرضیه های تحقیق

      1-6.متغیرهای تحقیق

      1-7.روش تحقیق

      1-8.ابزار گردآوری داده های تحقیق

      1-9.جامعه آماری و نمونه گیری

      1-10.روش تجزیه و تحلیل داده ها

      1-11.قلمرو تحقیق

      1-12.تعاریف عملیاتی

      1-13.محدودیتهای تحقیق

      1-14.جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

فصل دوم:پیشینه تحقیق

2-1 مقدمه

      2-2.بودجه بندی و انواع روشهای بودجه بندی

      2-2-1-تعاریف بودجه

      2-2-2-مقاصد بودجه بندی

      2-2-3-وظایف بودجه بندی

      2-2-4-روشهای بودجه بندی

      2-2-5-اساس بودجه بندی عملیاتی

      2-2-6-تفاوت بین بودجه برنامه ای و عملیاتی

      2-2-7-معایب و مزایای روش بودجه عملیاتی و سنتی

      2-3. عوامل بودجه بندی

      2-3-1-عوامل محیطی

     2-3-2-عوامل فنی-فرایندی

      2-3-3-عوامل انسانی

      2-4.مبانی نظری بودجه عملیاتی

      2-4-1-طرز تنظیم بودجه عملیاتی

      2-4-2-چرا بودجه عملیاتی

      2-4-3-بازدهی بودجه بندی عملیاتی

      2-4-4-تجربه برخی از کشورها در اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی

      2-4-4-1-کانادا

      2-4-4-2-انگلیس

      2-4-4-3-امریکا

      2-4-4-4-ایرلند

      2-4-4-5  هلند

      2-4-5-مزایای بودجه بندی عملیاتی

      2-4-6-بودجه بندی عملیاتی در بنگاههای فدرال

      2-4-7-تجربیات بودجه بندی عملیاتی در کالیفرنیا

      2-4-8-تحقیقات انجام شده در ایران وخارج

      2-5 نتایج و جمع‌بندی 

فصل سوم: روش تحقیق

     3-1.مقدمه

      3-2.روش تحقیق

      3-3.اهداف تحقیق

      3-4.فرضیه های تحقیق

      3-5.متغیرهای تحقیق

      3-6.جامعه آماری

      3-7. نمونه‌گیری

      3-8.روش گردآوری اطلاعات

      3-9.روایی

      3-10.پایایی

      3-11- روش آزمون فرضیه ها

      3-12 خلاصه و جمع‌بندی

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

        4-1 مقدمه

      4-2.نتایج توصیفی سؤالات عمومی پرسشنامه

      4-3-نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی

      4-4- نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی اول

      4-5-نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی دوم

      4-6- نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی سوم

      4-7 نتیجه فصل

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1.نتیجه گیری کلی

    5-2.پیشنهادها


فهرست جدول ها

جدول 2-1 : مزایا و معایب سیستم بودجه‌بندی عملیاتی و سنتی

جدول 2-2 : مطالعات انجام شده در زمینه بودجه‌ریزی عملیاتی در ایران

جدول 2-3 : مطالعات انجام شده در زمینه بودجه‌ریزی عملیاتی در خارج

جدول 3-1 : جامعه آماری و حجم نمونه آماری

جدول 4-1 : سابقه کار کارکنان بانک سپه استان یزد

جدول 4-2 : مدرک تحصیلی کارکنان بانک سپه استان یزد

جدول 4-3 : رشته تحصیلی کارکنان بانک سپه استان یزد

جدول 4-4 : پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی اول

جدول 4-5 : رتبه پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی اول

جدول 4-6 : پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی دوم

جدول 4-7 : رتبه پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی دوم

جدول 4-8 : پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی سوم

جدول 4-9 : رتبه پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی سوم

جدول 4-10 : اولویت بندی عامل انسانی بر اساس آزمون رتبه‌ای فریدمن

جدول 4-11 : اولویت بندی عامل فنی‌وفرآیندی بر اساس آزمون رتبه‌ای فریدمن

جدول 4-12 : اولویت بندی عامل محیطی بر اساس آزمون رتبه‌ای فریدمن

جدول 4-13 : رابطه بین رشته، تحصیلات و تجربه با عوامل مدیریتی

جدول 4-14: نتایج مربوط به فرضیه‌ها


فهرست نمودارها

نمودار4-1: سوابق کاری کارکنان بانک سپه استان یزد

نمودار4-2: تحصیلات کارکنان بانک سپه استان یزد

نمودار4-3: رشته تحصیلی کارکنان بانک سپه استان یزد

 

 

دانلود بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

دانلود معماری مساجد مختلف در شهر یزد

معماری مساجد مختلف در شهر یزد

مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد در 88 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود معماری مساجد مختلف در شهر یزد

دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد
پژوهش معماری مساجد مختلف در شهر یزد
معماری مساجد یزد
مقاله معماری مساجد
تحقیق معماری مساجد مختلف یزد
تحقیق درمورد معماری مساجد
مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد
دانلود مقاله
دانلود پژوهش
دانلود تحقیق
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 88

معماری مساجد مختلف در شهر یزد در 88 صفحه word  قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست:

پیشگفتار

مقدمه

« مسجد » در معماری ایران.

عملکرد های مساجد مختلف

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد:

 مسجد جامع

مسجد جامع یزد

مسجد میر چقماق

مسجد فرط

مسجد ریگ

مسجد شاه طهماسب

مسجد و مصلی عتیق

مسجد چهل محراب

مسجد خواجه ابوالمعالی

مسجد ساباط

مسجد جامع بندر آباد



پیشگفتار

 مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات ونقوش مسجد جامع یزد جمع گرد آوری شده و سعی برآن بوده تا جایی که متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذکر توضیحاتی راجع به مصالح و کتیبه ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شکل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می خورد ولی خالی از لطف نبود که به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است که دارای بافت  سنتی دست نخورده ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر  است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالابه تأ سیس بناها همت گمارده اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هنر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملکوتی شویم از داخل مقرنها عبور کنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته ها گذشته م مناره ها را دور بزنیم تا شاید تفحه ای از روح و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر کند و جانی تازه به ما ببخشد.

دیدن و مشاهده کردن این گونه هنر های تاریخی که از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتکار.


مقدمه

هنر جو هره ای است که از ذرات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نماده شده است. به همین علت جلوه های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط وکتابت ، پارچه بافی، قالی وگلیم بافی، فلزکاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتکار را پدید آورده است.

یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای کار و ازهنگام بکارگیری آجر که ازمصالح اولیه احداث بنا به شمار می رفته زیبا ترین نقشها  و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوششی گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس ها و طاقنما ها خلق کرده است و در روند تکاملی آن با گره چینی، گل اندازی، گره سازی وآجر کاری خفته و رفته، شاهکار های بی نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را که  در دنیا بی نظیر می باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره گیری از فتونی نظیر منبت، مشبک، معرق، کنده کاری، خاتم سازی ونقاشی روی چوب، اعجاز باور نکردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از کاشیهایی یک رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شکلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه کرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا،  بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار کرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیبابیها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امکان پذیر نبود، چراکه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف درطول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به کار رفته در احداث چنین اماکنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادیو اغراض مادی، بلکه بر مبنای کشش و علاقه ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مکاتب الهی بروز کرده است. چه بسا مردمی که با مشکلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نکرده اند.

بناهای رفیع و با شکوهی که در طول تاریخ برای معابد، مساجد وکلیساها،‌سر برافراشته اند، با یک پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.

در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی که اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ کجای عالم دیده نمی شود، بر جسته ترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای  مانده است،‌ اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به کشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مکتوب و میراث فرهنگی مسلمین که دستخوش غارت و آتش سوزی در کتابخانه های مهم جهان اسلام شده است، ما را ا زگنجینه های مهمی محروم کرده است،‌ با این حال آنچه بر جای مانده، خود  دریچه ای است برای شناخت عظمت معماری به کار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی،  بویژه آن که در معماری و کاشیکاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شکل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده اند،‌ و فضایی به وجود آورده است که انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.

 

 

دانلود معماری مساجد مختلف در شهر یزد